درباره وبلاگ


دارای مدرک فوق دیپلم رشته نقشه کشی صنعتی و مدرکهای برق صنعتی و جوشکاری آرگون از پتروشیمی، مدرک کامپیوتر و همچنین فتوشاپ از فنی و حرفه ای و مهندس نقشه کش لوله کشی گاز مفتخرم که توانسته ام در جهت ارتقاء علمی علم آموزان نقشی داشته باشم


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 79
بازدید کل : 119264
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1

زندگی نامه دانشمندان بزرگ جهان
www.hokama.loxblog.com
سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, :: 1:55 ::  نويسنده : جواد عباسی

آموزنده

پيرمردي سوار بر قطار به مسافرت مي رفت.
به علت بي توجهي يک لنگه کفش ورزشي وي از پنجره قطار بيرون افتاده بود.
مسافران ديگر براي پيرمرد تاسف مي خوردند.
ولي پيرمرد بي درنگ لنگه ي ديگر کفشش را هم بيرون انداخت.
همه تعجب کردند.
پيرمرد گفت که يک لنگه کفش نو برايم بي مصرف مي شود ولي اگر کسي يک جفت کفش نو بيابد، چه قدر خوشحال خواهد شد.




رشته ی علمی: گیاه شناسی و داروشناسی

ضیاء الدین ابو محمد عبدالله احمد بن محمد مالکی، مشهور به ابن بیطار، اواخر قرن ششم ه.ق در مالقه ی اسپانیا متولد شد و در سال 646 ه.ق از دنیا رفت. او تحصیلات عالیه اش را در اشبیایه به پایان رساند و در گیاه شناسی و داروشناسی زیر نظر معلمان برجسته تخصص یافت. وی با همراهی و سرپرستی اساتیدش، گیاهان مناطق اطراف محل اقامتش را جمع آوری کرد و روی تک تک آنها تحقیقات متعددی را انجام می داد. او برای تحقیق بیشتر بعد از مدتی شروع به سفر کرد و از مغرب ( مراکش، الجزیره و تونس) و کشورهای یونان و روم و آسیای صغیر و سوریه، در مشرق دیدن کرد. وی در دمشق به همراه شاگردش ابن ابی اصبیعه مجموعه های زیادی از گیاهان را جمع آوری نمود و به واقع بزرگ ترین صاحب نظر در زمینه ی دانش گیاهان بود.

او از سوریه به مصر بازگشت و توسط سلطان ایوبیان، ملک کامل، به عنوان مدیر اجرایی همه ی گیاه شناسان منصوب شد. ابن ابیطار در طی انجام مسئولیتش از قاهره به چند سفر علمی رفت و اطلاعات ارزشمندی جمع آوری کرد که او را قادر ساخت دو کتاب مهم بنویسد. کتاب  اول « المغنی فی الادویه المفرده» بود که در آن گیاهان دارویی را متناسب با هر بیماری فهرست کرد و کتاب دیگر « الجامع» بود. اثر دیگر او رساله ای به نام « میزان الطبیب» در رژیم ها و دارو ها، یک تک پژوهش در مورد لیمو بود.

مشهورترین اثر او « الجامع المفردات و الادویه و الاغذیه » است که آن را در سال 646 ه.ق کامل کرد. او در اثرش بیش از 1400 نمونه ی دارویی را به صورت الفبایی فهرست کرد، که سیصدتای آنها برای اولین بار توسط خود او فهرست شده بود.

او این اثر را بر اساس مشاهده های خود نظرهای 150 نویسنده معتبر نوشت که شامل آثار دیسقوریس، جالینوس، رازی، ابن سینا، قافیقی و ... بود

 



شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 19:30 ::  نويسنده : جواد عباسی
 
یاد بگیریم مثبت فکر کنیم تا مثبت زندگی کنیم

به جای " بد نیستم" بگوئیم " خوب هستم"

به جای " خسته نباشید" بگوئیم " خدا قوت"

به جای " مشکل دارم" بگوئیم " مسئله دارم"

به جای " شکست خورده" بگوئیم " با تجربه"
 
به نقل از وبلاگ آینده ای روشن



 



شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 18:53 ::  نويسنده : جواد عباسی

رشته ی علمی: مردم شناسی و جغرافیا

شمس الدین ابو عبدالله محمدبن عبدالله لوالی طنجی که بیشتر به « ابن بطوطه» مشهور است، اولین مورخ جهان گرد بود و در 27 رجب سال 703 ه.ق در خانواده ای بربر در طنجه ( طنجیر مراکش) به دنیا آمد. او تا 22 سالگی آنجا ماند و به نحو مطلوبی آموزش دید و راجع به کشورهای دیگر خواند و شنید، در مورد مناطق مختلف و مردمی که در آنجا زندگی می کرد، آگاهی یافت و شوق و کنجکاوی زیادی، برای دیدن جهان وسیع اطراف خود داشت. وی سفر اولش را با انجام حج آغاز کرد، سپس وسوسه ی شناخت ناشناخته ها بر او مستولی شد و به افق های دور دست سفر کرد.

او در دوم رجب سال 725 ه.ق، طنجه را ترک کرد و برای اولین بار بعد از 25 سال در پایان شعبان 750 ه.ق به وطنش بازگشت. وی در اولین مرحله ی این دوره طولانی، مکه و مدینه را به عنوان مقصد اصلی در نظر گرفت. از لحاظ زمانی، سفرهای او عبارتند از: 6-725 ه.ق طنجه، شمال آفریقا، مصر، سوریه، مکه، مدینه؛ 6-726 ه.ق مکه، عراق، خوزستان، فارس، جبال، تبریز، بغداد، سامراء، موصل؛ 30-727 ه.ق برای سه حج در عربستان ماند؛ 3-732 ه.ق مصر، سوریه، آسیای صغیر، کشور تارتار، قسطنطنیه، ماوراءالنهر؛ 43-733 ه.ق افغانستان، سند، دهلی؛ 8-743 ه.ق مالابار، مالدیو، بنگال، آسام، سوماترا؛ محرم 748 تا ذی الحجه 748 ه.ق عمان، عراق، سوریه، مصر، عربستان، 749 تا شعبان 750 ه.ق عربستان، اسکندریه؛ شعبان 750 تا صفر 751 ه.ق تونس، الجزیره، فاس ( مراکش). پس از 25 سال سفر، او هنوز سیر نشده بود و دو سفر دیگر یکی به غرناطه در شمال و دیگری به نیجر در جنوب رفت.

ابن بطوطه در بازگشت به وطنش به پایتخت حکومت « فاس » آمد، که سلطان ابوعنان در آنجا حکومت می کرد. سلطان که تحت تاثیر گزارشات ابن بطوطه در مورد سفرهایش قرار گرفته بود، عالمی توانا، ابو عبدالله محمدبن جوزی را نماینده کرد تا از داستان های او نسخه برداری نماید، آنها را گردآوری و به صورت یک کتاب چاپ کند. ابن بطوطه با خواست سلطان موافقت کرد. پس از آنکه آنها در غرناطه ملاقات کردند، او ابن جوزی را شناخت. مدارک نشان می دهد ابن جوزی ویراستار خوبی بوده و کار را با رضایت به پایان رساند.

ابن جوزی سعی کرد تا آنجا که ممکن است کلمه های ابن بطوطه را ضبط کند. هرجا که او خودش یادداشتی تهیه کرد، آن را با کلمه های « قال ابن جوزی » ( ابن جوزی می گوید) روشن می کرد. ابن جوزی تمام گزارشی را که ابن بطوطه به طور جزئی نوشته بود، کامل کرد و با عنوان « تحفه النظار فی غرائب الامصار و عجائب الاسفار » چاپ کرد. روایت او از سفرها بی شائبه و قابل اعتماد است، چنان که هر جا چیزی را از کسی فراموش کرده، بلافاصله با عبارت « قد انسیته » ( من آن را فراموش کرده ام ) اعلام می دارد. گزارش های او منابعی غنی در زمینه ی جغرافیا، تاریخ، علم جامعه شناسی و فرهنگ عمومی به جا گذاشته است. ابن بطوطه در سال 770 ه.ق در مراکش از دنیا رفت و در همان جا دفن شد.

 

 

 



شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 12:47 ::  نويسنده : جواد عباسی

شاعرانه

به یادت که می افتم میایی کنار دلتنگی ام می نشینی

بوی لبخندهایت بی پناهی ام را خانه می شود

و دستان آب ات تشنگی ام را دریا

به یادت که می افتم ...



رشته ی علمی: پزشکی

موفق الدین ابوالعباس احمدبن قاسم بن خلیفه بن یونس خزرجی، پزشک و مورخ برجسته در سال 596 ه.ق در دمشق، در خانواده ای پزشک متولد شد. پدرش چشم پزشک بود و احمد زیر نظر او آموزش دید، سپس زیر نظر ابن بیطار و پزشکان برجسته ی دیگر مطالعات پیشرفته ای در پزشکی انجام داد و در بیمارستان ناصری که توسط ملک ناصر بنیان گذاشته شده بود، منصوب شد. پس از آن به خدمت امیر عزالدین آبیک معظمی در صرخد ( شهری در هورن رنجز) درآمد و به دلیل آب و هوای خوب در آنجا ماند و در سال 688 ه.ق از دنیا رفت.

ابن ابی اصیبعه به خاطر هوش و مهارت در حرفه اش و به خصوص در چشم پزشکی شهرت یافت. او همچنین، شاعر برجسته ای بود و سروده های شعری قابل ملاحظه ای داشت که به شهرتش می افزود. وی اثر بزرگش «عیون الانباء فی طبقات الاطباء» را در سال 643 ه.ق در دمشق نوشت، هنگامی که در خدمت امین الدوله، وزیر ملک صالح بود. او از آثار پیشینیانش، از قبیل: طبقات الاطباء، ابن جلجل و تاریخ الحکمای، قفطی، استفاده کرد و اطلاعات جدید بسیاری نیز به آنها افزود.

عیون الاطباء شامل 380 زندگی نامه ی پزشکان است، که با پزشکان یونان قدیم و رم و هند شروع می شود. وی سپس زندگی نامه ی پزشکان دوره های بعد تا زمان خودش را می آورد. زندگی نامه ها بر اساس نسل ( طبقات) و همچنین کشوری است که این پزشکان در آن زندگی می کردند. او همچنین، از بسیاری از عالمان و ادبیان که پزشکان برجسته ای نبودند، ولی به دلیل موفقیت هایشان به عنوان شاعر، صوفی یا ... می شدند. اخباری را ضبط کرده است.

 



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب